Wednesday, September 9, 2009

Program Bengkel Qiraat (1) Berlangsung Dengan Jayanya

Alhamdulillah, pada 5 September 09 ( Sabtu ), program Bengkel Qiraat (1) : Kaedah Riwayat Warsy berjalan dengan lancar. Seramai 40 orang menyertai program tersebut yang terdiri daripada pelajar Maahad Tahfiz al-Quran Wal-Qiraat, Guru-guru al-Quran daripada Mahaad Tahfiz Sains, Mahasiswa IPTS tempatan, pelajar menengah, pencinta dan peminat ilmu al-Quran.

Pembentangan oleh al-Fadhil Ustaz Muhammad Amiri bin Ab. Ghani, Pensyarah KIAS selama 3 jam bermula jam 9 pagi hingga 12 tgh, dengan tayangan slide dan penerangan yang jelas memudahkan para peserta memahami kaedah Riwayat Warsy ditambah dengan mempraktikkan secara langsung kaedah-kaedah yang dibincangkan dalam bengkel tersebut.

Menurut al-Fadhil Ustaz, pembentangan kertas kerja dalam masa 3 jam itu Insya Allah, para peserta mampu membaca Juzu' 'Amma menurut Riwayat Warsy dengan penambahan sedikit pengetahuan tentang Farsy al-Huruf yang terkandung dalam Juzu' ketiga puluh itu.
Insya Allah, al Tartil Centre merancang untuk menganjurkan sekali lagi program seperti ini dengan pembentangan kaedah riwayat yang lain pula. Ini berikutan dengan permintaan ramai daripada peserta yang mengikuti program tersebut.

Pihak al Tartil Centre mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara-saudari yang hadir menjayakan program tersebut dan terima kasih yang tidak terhingga kepada Pn Zumurni, wartawan Sinar Harian yang tidak ketinggalan menghebahkan kepada orang ramai berhubung dengan program tersebut.

Buat pengunjung blog ini, di sini Al Tartil Centre memasukkan sebahagian daripada kandungan kertas kerja pembentangan oleh Ust Muhammad Amiri. :-

¨Allah s.w.t yang menciptakan bangsa Arab ini terdiri daripada pelbagai kabilah dan setiap kabilah itu mempunyai dialeknya tersendiri. Maka menjadi lambang kasih sayang Allah terhadap hambaNya, Dia memberi kelonggaran kepada mereka yang mengikut ajaran Nabi Muhammad s.a.w membaca al-Quran itu dengan dialek dan bahasa kabilah itu sendiri sebagaimana yang diturunkan kepada RasulNya s.a.w.

AL-QIRAAT; Kepelbagaian Bacaan قِرَاءَةٌ ، قِرَاءَتَانِ ، قِرَاءَاتٌ Ibnu al-Jazariy mendefinisikan Qiraat sebagai:“Suatu ilmu yang membicarakan tentang cara penyebutan kalimah-kalimah al-Quran dan perselisihannya yang dinisbahkan kepada yang menaqalkannya (memindahkannya iaitu para Imam qurra’’) ¨Manakala takrif daripada Al-Sabuniy : ¨“Qiraat ialah suatu mazhab daripada beberapa mazhab dalam kaedah pembacaan al-Quran yang masing-masing (setiap daripada imam qiraat ) daripada ulama qurra’ memilih satu kaedah yang berbeza berhubung dengan penyebutan (penuturan) ayat al-Quran al-Karim dan ianya bersambung dan sabit (tetap) dari sudut sanadnya hingga kepada Rasulullah s.a.w.

BAB PERTAMA Farsy al-Huruf ; Tiap-tiap lafaz al-Quran yang berlaku khilaf di kalangan qurra’ dari segi bacaannya. Farsy al-Huruf tidak dikategorikan di bawah mana-mana bab usul kerana perubahan ini berlaku sedikit sahaja di dalam mushaf Uthmani. Misalnya dalam surah al-Fatihah: 4, Mim dibaca dengan tanpa mad bagi riwayat Warsy. -----------------------------------------------------------------------------------------------* Kandungan selanjutnya sila dapatkan kertas kerja ini di Al Tartil Centre, Machang.

0 comments: