Friday, August 21, 2009

‘ BENGKEL QIRAAT (1) : KAEDAH RIWAYAT WARSY

Saidina Uthman bin ‘Affan meriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w telah bersabda ; "Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya".

Ilmu al-Quran terlalu luas. Masih banyak yang boleh diterokai. Salah satu ilmu yang masih lagi tidak diperluaskan dan diperkembangkan ialah ilmu Qiraat. Masyarakat Islam masih ramai lagi tidak mengetahui tentang kewujudan kepelbagaian bacaan al-Quran atau disebut sebagai Qiraat. Bahkan setengah daripada mereka tidak dapat menyatakan bacaan al-Quran yang dibaca oleh umat Islam khususnya di Malaysia adalah menurut Riwayat Hafs daripada Imam ‘Asim. Apakah yang dimaksudkan dengan riwayat? Siapakah dia Imam Hafs ? apa kaitannya dengan al-Quran ? persoalan-persoalan sedemikian masih terbelenggu dalam pemikiran masyarakat awam. Justeru, Al Tartil Centre menganjurkan Bengkel Qiraat (1) : Kaedah Riwayat Warsy , dalam usaha untuk mengenengahkan ilmu Qiraat kepada masyarakat sekitar yang berminat untuk mengetahui ilmu berkaitan dengan Qiraat sekali gus menambah pengetahuan dalam bidang Ilmu Tajwid al-Quran. Semoga penganjuran program ini mencapai objektif dan penyertaan muslimin muslimat dalam program tersebut mudah-mudahan mendapat keredhaan Allah dan diberi ganjaran pahala yang berlipat ganda sempena bulan yang Mulia Ramadhan al-Mubarak.

Butiran bengkel adalah sebagaimana berikut :
Tarikh : 5 September 2009
Hari : Sabtu
Masa : 9.00 pg – 12.00 tgh
Tempat : Dewan Al Tartil
Pembentang : Ustaz Muhammad Amiri bin Ab. Ghani
Pensyarah Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra ( KIAS ),
Nilam Puri.
Penyusun Kitab “ Juzu’ ‘Amma Menurut Riwayat Warsy
Tariq al-Syatibiyy”
Yuran Penyertaan: RM 15.00 sahaja.
DAFTAR SEGERA!! UNTUK PENDAFTARAN CLICK COMMENT DAN SILA TAIPKAN NAMA, NO IC SERTA NO TELEFON ANDA.SIJIL PENYERTAAN AKAN DIBERI KEPADA SETIAPPESERTA BENGKELTEMPAT TERHAD!!

0 comments: